NORDIC PROCUREMENT ENFORCEMENT
  LEGAL RESEARCH PROJECT
   

   
 
 
 
    
 
 
Previous
Up
Next
   
   
c3-7.a-b
c3-7.c
c3-8
c3-9.1.1
c3-9.1.2
c3-9.2
c3-9.3
c3-9.4
u3-17.5
c3-9.5.a.1
c3-9.5.a.2
c3-9.5.a.3
c3-9.5.b.1
c3-9.5.b.2
c3-9.5.b.3
u3-17.8
c3-9.6
c3-9.7.1.a
c3-9.7.1.b
c3-9.7.2
c3-9.8.a
c3-9.8.b
c3-9.9
q2-61

32004L0018: c3-9.4

Placed at disposal

EU Law Community DK Law EU Cases DK Cases

EU Law

32004L0018 - Classic (3rd generation) Article 9.4
4. With regard to public works contracts, calculation of the estimated value shall take account of both the cost of the works and the total estimated value of the supplies necessary for executing the works and placed at the contractor's disposal by the contracting authorities.
32004L0017 - Utilities (3rd generation) Article 17.4
4. For the purposes of Article 16, contracting entities shall include in the estimated value of a works contract both the cost of the works and the value of any supplies or services necessary for the execution of the works, which they make available to the contractor.
31993L0037 - Works (2nd generation) Article 6.5
5. When calculating the amounts referred to in paragraph 1 and in Article 7, account shall be taken not only of the amount of the public works contracts but also of the estimated value of the supplies needed to carry out the works are made available to the contractor by the contracting authorities.
31993L0038 - Utilities (2nd generation) Article 14.11
11. For the purposes of paragraph 1, contracting entities shall include in the estimated value of a works contract the value of any supplies or services necessary for the execution of the contracts which they make available to the contractor.
31971L0305 - Works (1st generation) Article 8
Article 8
When calculating the amounts referred to in articles 7, 9 and 29 account shall be taken not only of the amount of the works contracts but also of the estimated value of the supplies needed to carry out the works which are made available to the contractor by the authorities awarding contracts.
31989L0440 - Fourth amendment of Works (1st generation) Article 1.6=W1-4a.5 & 1.9=W1-8
5. When calculating the amounts referred to in paragraph 1 and in Article 5, account shall be taken not only of the amount of the public works contracts but also of the estimated value of the supplies needed to carry out the works which are made available to the contractor by the contracting authorities.

9. Article 7, 8 and 9 are hereby repealed.
31990L0531 - Utilities (1st generation) Article 12.7
7. For the purposes of paragraph 1, contracting entities shall include in the estimated value of a works contract the value of any supplies or services necessary for the execution of the contract which they make available to the contractor.

EU Cases

Case PteRefText
    

DK Cases

Case PteRefText
N-990301
Enemærke & Petersen
13W2-6.5
W2-10.6
13. Det bemærkes, at EU’s udbudsregler ikke i sig selv forhindrer de offentlige udbydere i at bruge bestemte produkter til et byggeri, fx som bygherreleverance.
N-970912
Abtech
3-6+K1U2-1.4.1.s1.p2 + 1.4.1.a-impl
U2-1.4.1.b
U2-14.11-impl
3. Klagenævnet finder ikke anledning til at tage stilling til, om etableringen af et busstoppested med tilhørende opstilling af en læskærm kan anses for en bygge- og anlægsvirksomhed, da spørgsmålet er uden betydning for sagens afgørelse, jfr. straks nedenfor.
    4. Hvis etableringen ikke kan anses for en bygge- og anlægsvirksomhed, er det klart, at Sydbus' indkøb af læskærmene skal anses for indkøb, hvilket heller ikke er bestridt.
    5. Hvis etableringen kan anses som en bygge- og anlægsvirksomhed, gælder følgende: Læskærmene må i så fald anses for byggematerialer (præfabrikerede bygningsdele), og indkøb af sådanne er indkøb i henseende til EU's udbudsregler, hvorfor Sydbus' køb af læskærmene skal anses for indkøb. Dette er også tilfældet, selvom læskærmene skal betragtes som en bygherreleverance fra Sydbus, idet indkøb af byggematerialer til en bygherreleverance, foretaget af en offentlig udbyder af et bygge- og anlægsprojekt, må skulle anses for indkøb. Forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 1, 4), b), sidste punktum, som Sydbus har påberåbt sig, må antages alene at sigte til beregningen af tærskelværdien for bygge- og anlægskontrakter. Iøvrigt er Sydbus efter det oplyste ikke bygherre, hvorfor læskærmene ikke kan anses for en bygherreleverance.
    6. Der er således ikke fremkommet noget, der kan føre til, at Sydbus' påtænkte indkøb af læskærme ikke skulle anses for indkøb. Abtechs påstand tages derfor til følge, dog med formulering som nedenfor.
    K1. Det af Sydbus påtænkte indkøb af læskærme til busstoppesteder er indkøb i henhold til EU's udbudsdirektiver og skal udbydes i overensstemmelse med reglerne om udbud af indkøbsaftaler.
    [Sagsfremstilling: De enkelte stoppesteder ejes af Sydbus med 80% og af vedkommende kommune med 20%.
    Den påtænkte ordning går ud på følgende: Op til ca. 800 læskærme ved bustoppesteder skal udskiftes med de nye læskærme over 10-20 år. Hver af de nye læskærme leveres fra Designlab i takt med, at den skal opstilles. I forholdet mellem den pågældende kommune og Sydbus betaler Sydbus 80% af læskærmens pris og kommunen 20%. Sydbus betaler hele prisen til Designlab eller indestår for den. Kommunen fjerner den gamle læskærm, etablerer fundament for den nye, opstiller den og etablerer lys i den m.v.